تحلیل الگوهای ساختاری نمایش نامه های حمید امجد
نویسندگان
چکیده
حمید امجد یکی از نمایش نامه نویسان معاصر و صاحب سبک است. او از ١٣٦٥ تاکنون با نوشتن نمایش نامه و به صحنه بردن نمایش ها، حضوری مستمر و ارزشمند در این عرصه داشته است. در این مقاله، پس از مقدمه ای کوتاه و معرفی اجمالی حمید امجد، به اختصار به مفهوم ساختار و ساختارگرایی و سپس تحلیل بخشی از آثار امجد (نمایش نامه های دهه های هفتاد و هشتاد) با تکیه بر ساختار روایت آن ها می پردازیم. هر نمایش نامه جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. در تحلیل الگوی ساختاری نمایش نامه ها، از الگوی کلود برمون استفاده شده است. این بررسی نشان می دهد نمایش نامه های دهه های هفتاد و هشتاد امجد به لحاظ ساختاری (الگوی برمون) اغلب منجر به شکست شده اند و پیروزی در این نمایش نامه ها نادر بوده است. مقاله جزئیات این الگوها را نیز بررسی کرده است.
منابع مشابه
تحلیل الگوهای ساختاری نمایشنامههای حمید امجد
حمید امجد یکی از نمایشنامهنویسان معاصر و صاحبسبک است. او از ١٣٦٥ تاکنون با نوشتن نمایشنامه و به صحنهبردن نمایشها، حضوری مستمر و ارزشمند در این عرصه داشته است. در این مقاله، پس از مقدمهای کوتاه و معرفی اجمالی حمید امجد، به اختصار به مفهوم ساختار و ساختارگرایی و سپس تحلیل بخشی از آثار امجد (نمایشنامههای دهههای هفتاد و هشتاد) با تکیه بر ساختار روایت آنها میپردازیم. هر نمایشنامه جداگان...
متن کاملتحلیل ساختاری و مضمونی نمایشنامه های حمید امجد
حمید امجد یکی از نمایشنامه نویسان معاصر و صاحب سبک است. رساله ی حاضر به تحلیل ساختاری و مضمونی نمایشنامه های او می پردازد. در فصل های دوم و سوم اطلاعاتی درباره اجزای نمایش، ساختار و ساختار نمایش ارایه و پس از آن به نمایشنامه های دهه هفتاد و هشتاد امجد مراجعه می شود و هر نمایشنامه جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان، جمع بندی و تحلیل نهایی ارایه می گردد. در تحلیل ساختاری نمایشنامه ها، از ا...
شخصیت وشخصیت پردازی درسه نمایش نامه حمید امجد(زائر،مهر وآئینه ها،گردش تابستانی)
شخصیت وشخصیت پردازی از عناصر بسیار پر اهمیت هر اثر نمایشی است ؛چرا که نویسنده با قدرت وتوانایی خود ،شخصیت های اثرش را در نظر خواننده کاملا واقعی جلوه می دهد .پژوهش حاضر برآن است شخصیت ها وشیوه های شخصیت پردازی در نمایشنامه های زائر ،مهروآینه ها وگردش تابستانی از حمید امجد را بررسی وتحلیل نماید . در این پژوهش ابتدا شخصیت ها از لحاظ اهمیت دراماتیک ،چالشگری،بافت فردی،تحول پذیری ،ساخت ونوع حضور در ...
15 صفحه اولالگوهای بی ادبی کلامی در نمایش نامه ی «صیادان»
پدیدة ادب یکی از مقولاتی است که همواره مورد توجه پژوهشگران رشته های مختلف همچون روان شناسی و جامعه شناسی و مردم شناسی قرار گرفته است. در حوزة مطالعات کاربردشناسی زبان نیز به مقولة ادب کلامی پرداخته می شود. یکی از مفاهیمی که به دنبال ادب در زبان شناسی مطرح می شود بی ادبی کلامی است. افراد مختلفی همچون گافمن(1967)، براون ولوینسون (1987)، بوسفیلد (2008)، کالپپر (1996،2003،2011)، یوهانی رودانکو (199...
متن کاملتحلیل طنز موقعیت در نمایش نامه های دوره طلایی نمایش نامه نویسی در ایران
طنز یکی از گونه های ادبی با اهمیت در دوره معاصر است که به دو نوع کلامی و غیرکلامی قابل تقسیم است. طنز موقعیتیکی از انواع طنز غیرکلامی است که می تواندآمیزه ای از رفتار، موقعیت، صحنه و گفتار نیز باشد، اما محوریت در این گونه از طنز، بر موقعیتِ ایجاد کننده آن استوار است و بقیه عناصر برای تولید طنز در خدمت موقعیت قرار می گیرند. اگر طنز محصول نوعی بازی ادبی و بهره یابی از ایهامات زبانی یا صناعات بیانی...
15 صفحه اولتحلیل ساختاری قصه فیروز شاه (داراب نامه بیغمی)
رمانس داراب نامه ( قصه فیروزشاه) توسط «مولانا محمّد بیغمی» روایت و به قلم محمود دفتر خوان در سال 878 هـ .در تبریز کتابت شده است. پیشتر به ساختار این گونه آثار کمتر توجه می شد؛ در حالی که سرمایه عظیمی از مسائل فرهنگی و ادبی هر عصر و یا چندین دوره در آنها دیده می شود؛ اما در دوره های اخیر و به ویژه پس از تحقیقات محمد جعفر محجوب درباره ادبیات عامیانه، آثاری به این موضوع اختصاص یافته است. پژوهش حاضر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات پارسی معاصرناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ISSN 2383-0549
دوره 4
شماره 2 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023